tirsdag den 28. september 2010

Frida Kahlo

áhlan!
Jeg var på biblioteket igår. For at låne bøger om arabisk. (Det er pissesvært. Men jeg kan da sige hej, nej, ja, jeg hedder maria, og jeg er fra Danmark)
Ænywæjs. Så på biblioteket følte jeg mig pludselig hevet henimod biografi-afdelingen. Der har jeg ellers aldrig rigtig gide at være. Det minder mig om da min mor tvang mig med på biblioteket som barn. Men igår fandt jeg en skat. En bog der varmer mig på en måde som jeg ikke har oplevet siden jeg læste Andy Warhols dagbog. En bog der gør mig så lykkelig at jeg næsten har lyst til at flygte til Mexico med den.
Frida Kahlos dagbog.
Kopier af hendes smukke dagbog. Med små digte, tegninger og historier. Jeg synes simpelthen det er så smukt. Så nu har jeg scannet nogle af siderne ind. Og så synes jeg liige at I skulle prøve at låne den engang. (Eller evt. købe den til mig. That'd be cool too)

1.
"Jeg er OPLØSNINGEN..."

2.
"Hvor er ,,folk'' grimme!"
" September, det er nat. Vand fra himlen. din fugtighed. bølger i dine hænder. materie i mine øjne. ro, tilværelses vold. mod en, som med to, uden at ville isolere sig.
Plante - sø - fugl - de fire vindes rose. blod flod.
våben, solen synger kys. ruin. tårer søstre. sjælden forståelse. Sådan bliver der liv.
glas - hav magi
Delaware og Manhatten NORTH drømmedal. lys. sang. guld.
drøm barn silke. lys sang. satin. latter. -alt er ham. hende. dem. jeg. vi er en linje.
kun én nu."

3.
"SMIL
ØMHED
dråbe, mær, fnug
MYRTE, KØN, itu
NÆGLE, BLID, SPIRER
SPRITUS hård hånd
KÆRLIGHED hårdt sæde
YNDE LEVE
LEVE FULDT
FYLDT
DE ER..."

4. Er min personlige yndling.
"År.
Vente med angsten
gemt bort, rygsøjlen brækker, og det umådelige blik, uden at gå, ad den brede sti ..
Fortsætte mit liv
lukket inde i stål
Diego!"

Hvis det lyder mærkeligt, er det fordi du ikke kender nok til Frida Kahlo. Og så synes jeg du sksl google hende (og bemærk hendes smukke øjenbryn) eller se filmen. Fordi. Just do it!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar